Möt våra medarbetare
Tack vare vårt breda serviceutbud och våra partnersamarbeten finns det ett stort antal olika roller hos oss, allt från kundrelationer, projekt och processer till regelefterlevnad. Möt några av våra medarbetare från olika avdelningar och få veta mer om hur deras arbetsdagar ser ut.
Elisabeth, Marknadsriskanalytiker
Kalle, Senior Private Banker
Jutta, Senior Premium Banker
”Jag jobbar med placeringskunder på Bulevarden-kontoret i Helsingfors. Mina kunder är allt från privata kunder, holding bolag och företag till föreningar. För mig är arbetsdagarna väldigt varierande och under pandemin har det handlat mycket om Teamsmöten och telefonsamtal med mina kunder. Jag jobbar för tillfället mest på distans, vilket har visat sig fungera riktigt bra. Givetvis blir det även kundmöten på kontoret, och fysiska möten blir säkert mer aktuella ju längre vi kommer från pandemin.
Jag började arbeta i bankvärlden redan 1986 och har haft en lång karriär inom banking, över 20 år som sakkunnig med kundansvar. Min svenska är bra och vi pratade svenska i barndomshemmet, även om skolgången gått på finska. Jag tycker det är fint att min svenska utvecklats under årens lopp och att den ytterligare förbättrats sedan jag började på Ålandsbanken.
Kundkontakt är A och O i mitt jobb. Placeringar är min passion, och ingen dag är den andra lik, eftersom det händer så mycket hela tiden. Jag har härliga kolleger och vi uppskattar och respekterar varandra. Jag har jobbat drygt ett år på Ålandsbanken, efter att ha blivit erbjuden tjänsten som Premium Banker. Jag är glad att jag tog det här steget, även lite senare i karriären. Jag är stolt över Ålandsbanken och vårt sätt att bemöta våra kunder. Vi har ett omfattande produktsortiment , som jag kan skräddarsy för varje enskild kund.”
Julia, Backofficefunktionär/Inlåning
”Jag har de senaste åren studerat och bott i Åbo, där mina studier slutligen ledde till en Ekonomie magisterexamen inom Organisation och ledning.
Jag jobbar sedan drygt 1,5 år tillbaka som Backofficefunktionär i Inlåningsgruppen på avdelningen Affärsstöd på huvudkontoret i Mariehamn. Affärsstöd är en stor avdelning med bred kunskap inom flera olika områden, vilket gör att det finns en otrolig kompetens på avdelningen.
Min roll som Backofficefunktionär i Inlåningsgruppen är väldigt varierande, där stort fokus ligger på att hjälpa och stödja våra kollegor på bankens olika kontor i såväl Sverige, Finland som på Åland. Till mitt huvudansvarsområde hör att skriva olika typer av intyg för ändamål som exempelvis saldointyg till bouppteckning, konkurser och bokslut. Jobbet i sig innebär att jag har mycket kontakt med många olika personer inom koncernen varje dag. Just nu är jag dessutom med och driver ett stort och spännande projekt där syftet är att automatisera processen för intyg med hjälp av en robot. Detta kommer att möjliggöra en effektivare hantering av stora volymer av intygsbeställningar samt öka kundnöjdheten hos våra kunder då de får snabbare svar av hög kvalitet.
Inlåningsgruppen, som min grupp heter, består av åtta medarbetare i olika åldrar med varierande arbetserfarenhet inom olika ansvarsområden. Min grupp är “first line-support”, dvs. den huvudsakliga kontakten till samtliga bankkontor i hela koncernen. På så vis är vi en viktig del i att den dagliga bankverksamheten rullar på som den ska. Ett mycket kompetent och roligt gäng!
För min del blir mitt jobb roligt och intressant då det hela tiden finns nya saker att lära sig. Jag får möjligheten att kombinera mina tidigare kunskaper inom kundservice med processutveckling, vilket är roligt och utmanande.
Jag har tidigare jobbat inom den direkta turismnäringen på Åland i form av kundservice och hade egentligen aldrig sett mig själv jobba på en bank. Men när jag var klar med studierna ville jag testa på något nytt som samtidigt kunde matcha min utbildning, så jag kände - varför inte testa Ålandsbanken?
Bankvärden var som sagt helt ny för mig, så det var till en början väldigt mycket information och nya intryck. Men snabbt insåg jag att man inte behöver vara bäst på siffror eller ha en renodlad ekonomisk bakgrund för att kunna jobba på bank. Det finns många andra delar inom banken där det behövs folk, och där olika kompetenser och bakgrunder är till stor fördel! Därför kände jag mig också från början välkommen på Ålandsbanken.
Jag trivs med bredden och med blandningen av ekonomi, processutveckling och kundkontakt. Jag uppskattar friheten och möjligheten att själv kunna bestämma över min arbetsdag och känna att jag kan påverka mitt arbete genom att komma med utvecklingsförslag och idéer till nya sätt att arbeta. En stor anledning till att jag trivs är kollegorna. Stöter man på ett problem eller behöver bolla tankar med någon så finns det alltid någon att fråga - oavsett om den personen sitter bredvid dig, jobbar inom en annan avdelning eller till och med på annat kontor, så och alla är väldigt hjälpsamma och stöttande. Vi lär oss och utvecklas tillsammans, och på så vis blir jobbet aldrig ensamt.”
Niklas, Gruppchef/Kort
”Jag jobbar som gruppchef över kortprocesser på avdelningen Affärsstöd, på huvudkontoret i Mariehamn. På fritiden har jag taxi-service för mina fyra barn som ska till olika aktiviteter, och försöker där emellan hinna med egen träning i form av längdskidåkning på vintern och cykla/springa på sommaren.
Vi har outsourcat det mesta av förvaltningen gällande kort till vårt dotterbolag Crosskey, därför fokuserar mitt team mest på nyutveckling med anledning av myndighetskrav men jobbar även för att utveckla kundupplevelsen och program för rådgivarstöd. Som gruppchef har jag personalansvar för mina närmaste medarbetare, jobbar med strategi och utveckling av bankens korterbjudande samt fungerar dessutom som bollplank till processägarna i gruppen.
Ingen dag är den andra lik, men i stora drag så börjar vi med ett morgonmöte där vi under en kvart går igenom progressen i de uppgifter vi jobbar med, och även nya saker för dagen. Gruppen har också ett veckomöte, där vi mer på djupet diskuterar dels frågor vi fått från övriga organisationen, dels andra frågor som berör gruppen.
Jag deltar i olika forum för omvärldsbevakning, filar på beställningar av nyutveckling, är med i ledningsgruppen för Affärsstöd, och deltar i dagliga ärenden.
Efter grundskolan utbildade jag mig till kock, och vidareutbildade mig ganska snart till företagsekonom. Jag har hunnit driva egen restaurang innan jag hamnade in på kort-spåret när jag 2011 började som produktspecialist hos Ålandsbankens dotterbolag Crosskey. Mellan Crosskey och ÅAB, jobbade jag även ett tag på ett annat företag där jag hade liknade roll som på Crosskey, men med kundansvar och projektledning i tillägg.
Det är fint, men ännu lite ovant att vara chef på Ålandsbanken. Utöver mitt team, och jag som gruppledare, finns det ingen annan avdelning eller chef med specifik kortkompetens. Det betyder att jag tillsammans med gruppen ganska långt styr över Ålandsbankens färdplan för kortutveckling, vilket är väldigt stimulerande.
Jag hade jobbat tio-elva år som specialist hos systemleverantörer inom kortsystem, när tjänsten som gruppchef på Ålandsbankens kortprocesser dök upp. I rollen som specialist hade jag varit med och tagit fram lösningar för olika kunders krav på nyutveckling, och tanken att få sitta på beställarstolen lockade mig redan innan.
Jag trivs att vara med i utvecklingen av Ålandsbankens korterbjudande. Jag får stort förtroende och stöd av min närmaste chef, och har en fantastiskt trevlig och kompetent grupp att leda.”
Marcus, Private Banker/Finansiell Planerare Kredit
"Jag är kundansvarig inom vårt Private Banking erbjudande, där jag jobbar med både förmögenhetsförvaltning och det vi kallar för finansiell planering kredit, vilket innefattar hela vårt krediterbjudande. Mitt jobb handlar mycket om kundrelationer, etablera nätverk och hjälpa nya kunder in i banken.
I grunden är jag civilekonom med en magisterexamen från Handels i Göteborg. Jag jobbade på en svensk storbank i 12 år inom olika roller t.ex. Private Banker i Luxemburg, med den bankens premiumkoncept och 5 år som företagsrådgivare, innan jag i augusti 2020 började på Ålandsbanken. Jag har även spelat mycket hockey under min uppväxt med några säsonger i division 1 på senior nivå som främsta merit.
Det intressanta med mitt jobb är mötet med människor; kunder och samarbetspartners. Det är en bransch där det händer mycket och ibland väldigt snabbt.
Jag har ett stort intresse för börsen och hade hört mycket gott om Ålandsbanken, som en nischad bank där man kan göra skillnad och där det finns utrymme för att bygga hållbara kundrelationer. Att Ålandsbanken är lite av en uppstickare med starkt varumärke är också en av orsakerna till att jag sökte mig hit. Jag trivs därför att jag gillar mitt jobb, kundrelationerna och givetvis mina medarbetare. Vi är ett bra gäng, som kan bolla med varandra.”
Fredrik, Premium Rådgivare
”Jag arbetar som rådgivare inom vårt koncept Premium Banking vid kontoret i Göteborg. Jobbet består av rådgivning kring framför allt förmögenhetsförvaltning och finansiering för privatpersoner och företag. En typisk arbetsdag innehåller mycket kontakter med kunder, kundmöten och till viss del administration för att hjälpa kunderna med att utföra de affärer vi har kommit överens om.
Vi arbetar ofta i team där vi kan anpassa kompetensen runt varje kund exempelvis när jag tar med en rådgivare med specialistkunskap inom bolags- eller internationell skatt men oftast är det jag som rådgivare tillsammans med en servicerådgivare som hjälper kunden med deras ärenden.
Jag är utbildad ekonom och har arbetat i finansbranschen i strax över 10 år inom olika roller. Bland annat har jag arbetat som föreläsare i privatekonomi och med rådgivning på två storbanker. I mitt arbete får jag möjlighet att hjälpa kunder att optimera sin ekonomi för att uppnå deras mål. I vårt kundsegment är det många högpresterande individer och då värdesätter kunderna att få bra hjälp och service med ett personligt engagemang.
Det som gör att Ålandsbanken sticker ut är att vi är en liten bank som hjälper kunder med en god ekonomi. Det gör att vi kan fokusera på kundens behov djupare och på så sätt leverera en mer anpassad lösning. Att vi är en fullsortimentbank gör att vi får många anledningar till löpande kontakt med kunderna vilket är väldigt roligt. Många av kunderna har även komplex ekonomi som ibland kräver speciallösningar som vi kan erbjuda. Ålandsbanken erbjuder en väldigt stimulerande miljö där man får arbeta med spännande kundengagemang och kompetenta kollegor, vilket lockade mig.”
Emil, Premium Banker
Under studietiden tog jag kontakt med kontoret i Tammerfors i precis rätt tid, de behövde extra hjälp i samband med lanseringen av vår vindkraftfond. Det visade sig vara en bra grej – jag blev erbjuden en tjänst som Premium Banker och tackade ja. Jag trivs väldigt bra på Ålandsbanken, främst på grund av bra gemenskap och trevliga, kompetenta kollegor, men gillar starkt också att man får möjlighet att utvecklas och gå vidare i karriären inom banken. Trots att man är ny och inte har så mycket erfarenhet är det lätt att få sin röst hörd och kan därmed vara med och påverka – det är fint, kanske till och med ovanligt. Tröskeln att ta kontakt med övriga organisationen är låg, och därigenom får man också mycket ny kunskap. Vi har en bra dialog och det är lätt att säga sina åsikter.
Personlig service starkt kort
Jag jobbar som Premium Banker på placeringssidan, vilket innebär att jag ger ekonomisk rådgivning och hjälper kunderna hitta lösningar som passar just dem. Eftersom Premium är ett heltäckande koncept behöver jag informera vilka möjligheter som finns och sy ihop ett paket enligt kundens behov. Vi sätter upp mål för kunden och min uppgift är att hitta sätt att uppnå dem.
Mycket i arbetet handlar om personlig service, som Premium Banker tar man aktivt kontakt med kunderna och eftersom man känner dem så pass bra så är det också enklare att erbjuda dem vad de behöver och vill ha. Förutom möten på kontoret sköts kontakten per e-post, telefon och digitala möten, och kunderna är vana vid att få snabb service på just deras problem. Jag tror att det är rätt så ovanligt inom Premiumsegmentet i andra banker. Samtalen kommer till mig och vid behov tar jag dem vidare så att kunderna själva slipper fundera vart de ska ringa i vilka ärenden. Det upplever jag är mycket uppskattat – och ovanligt.
Gemenskap och kultur
Det var lätt att komma in i gemenskapen på Ålandsbanken, man får bra inskolning och enkelt tillgång till hela organisationens kunnande. Jag får mycket stöd till mitt arbete genom regelbundna möten med placeringsteamet. Grundprinciperna inom ekonomi är ju samma oavsett bank, men utbudet och kulturen skiljer sig åt. Förutom ekonomisk utbildning har jag stor nytta av att jag pratar båda språken. På Tammerforskontoret pratas mest finska, men kollegorna som jobbat länge har nog snappat upp ett och annat på svenska genom åren! Beroende på roll klarar man sig bra med ett språk.
Värdeord i praktiken
Den starka Ålandsbankenandan märks tydligt i jobbet – att vi är ambitiösa och erbjuder kunderna personlig service är ett starkt kort i branschen. Vi bidrar till ansvarsfullheten bland annat genom att erbjuda ansvarsfulla placeringsmöjligheter och genom Åland Index och Östersjöprojektet. Vårt breda utbud för den här storlekens aktör skulle jag kalla unikt! Det finns alltså rätt människor som jobbar i Ålandsbanken.
Det bästa – och det mest utmanande
Det bästa med mitt jobb är en nöjd kund, men det är också det mest utmanande! Att hitta en helhetslösning som kunden också är nöjd med – och ja, det brukar jag lyckas med. När jag inte jobbar håller jag på med sport – på vintrarna blir det mycket längdskidor och på sommaren löpning och tennis. Det fungerar som bra motvikt mot kontorsjobbet!